CTR چیست و زایا چگونه به بهبود آن کمک میکند؟
با فضای شلوغ و رنگارنگی که این روزها در زمینه تبلیغات و بازاریابی آنلاین وجود دارد، تبلیغ و به موفقیت رساندن کمپین تبلیغاتی شما به مخاطبان هدف میتواند به یک نبرد دشوار تبدیل شود. به نوعی شما باید بتوانید بهترین درصد کلیک را نسبت به نمایش تبلیغات دریافت کنید تا بازدهی عالی بگیرید؛ چنین چیزی را با نام CTR یا همان نرخ کلیک میشناسیم که همه چیز را از نرخ تبدیل گرفته تا هزینه هر کلیک را تعیین میکند.
بازاریابان از معیارهای مختلفی به منظور سنجش کمپین تبلیغاتی خود استفاده میکنند. این ابزار به آنها کمک میکند تا بدانند کمپین اجرا شده چند درصد موفقیت داشته است. آیا کارکرد درستی داشته و نتیجه مناسبی از آن دریافت کردند یا خیر؟
سپس با مطالعه روی کمپین و کسب تجربه بر اساس رفتاری که کاربران از آن داشتهاند، میتوانند از هر کمپین یک درس برای کسب و کار خود گرفته تا کمپینهای بعدی موفقتر عمل کنند. اما عدد یا درصد CTR خوب چیست؟ و مهمتر از آن، چگونه میتوان به آن دست پیدا کرد؟
در ادامه این مقاله از وبلاگ زایا قرار است به معرفی یکی از این ابزار که تقریبا در بیشتر جاها وجود دارد بپردازم و نقش مهمی که این عدد نسبتا ساده در موفقیت کمپینها خواهد داشت را با هم بررسی کنیم.
CTR چیست و چرا اهمیت دارد؟
نرخ کلیک(click-through rate یا CTR) عددی است که بر حسب درصد مشخص میکند چه تعداد افرادی بر اساس تعداد مشاهده یک تبلیغ، روی آن کلیک کردهاند. به عنوان مثال فرض کنید یک بنر تبلیغاتی را در هدر یک سایت با ابعاد تمام عرض ایجاد کردید، حال از هر کاربری که مطمئنا این بنر را در اولین مشاهده خود از صفحه خواهد دید، به تعداد افرادی که روی بنر کلیک کرده و وارد سایت شما میشوند، درصدی حاصل خواهد شد که به آن نرخ کلیک یا همان CTR گفته میشود.
این عدد به ظاهر ساده، یکی از مهمترین و بهینهترین معیارها در تبلیغات دیجیتال به ازای کلیک(PPC) است زیرا میتواند نشانگر خوبی برای موفقیت یا عدم موفقیت یک کمپین تبلیغاتی آنلاین باشد.
محاسبه CTR نسبتا ساده است. کافی است کل کلیکهای یک تبلیغ را بر تعداد کل دفعات نمایش یک تبلیغ تقسیم کنید. فرمول محاسبه CTR از نظر ریاضی نیز به صورت زیر خواهد بود.
CTR = (Ad Clicks / Ad Impressions) x 100%
به عنوان مثال، اگر ۱۰۰ نفر آگهی شما را مشاهده کردند اما فقط 5 نفر از آنها روی آن کلیک کردند، نرخ کلیک شما ۵ درصد است که به صورت زیر محاسبه میشود.
(5/100) * 100% = 5%
نرخ کلیک بالا به این معنی است که اکثر افرادی که تبلیغ شما را مشاهده میکنند آن را جالب، متقاعد کننده یا به اندازه کافی مرتبط میدانند که تمایلی به کلیک روی آن داشته باشند تا اطلاعات بیشتری از ان کسب کنند. کلیک بیشتر روی تبلیغ شما، شانس بیشتری برای جذب کاربرانی دارد که میخواهند از شما خرید کنند یا به پیشنهاد شما پاسخ دهند. بنابراین، دریافت CTR بالا میتواند منجر به افزایش نرخ تبدیل و درآمد بهتر شود.
اما این تازه شروع کار است. کسب کردن CTR خوب در کمپینهای مختلف، میتواند هزینه تبلیغات شما را کاهش دهد که هر چه جلوتر پیش بروید و این درصد بیشتر باشد به نفع شما خواهد بود.
به همین دلیل است که پلتفرمهای تبلیغات کلیکی PPC نظیر گوگل ادز، CTR را یک معیار مهم برای رتبهبندی و قیمت گذاری میشناسند. به عنوان مثال گوگل از این طریق مشخص میکند که کیفیت تبلیغاتی که روی این کمپین دریافت خواهید کرد چگونه بوده و چند درصد احتمال موفقیت را دارد. در نتیجه امتیاز بالاتر به معنی پرداخت هزینه بیشتر برای تبلیغات است.
آیا CTR همیشه موثر است؟
توجه به این نکته ضروری است که CTR بالا لزوما به معنای مؤثر بودن کمپین شما نیست. در برخی موارد، حتی میتواند نتیجه عکس داده و برای درآمد شما مضر باشد.
پاسخ آن نیز کاملا واضح است. رایجترین این حالت زمانی است که تبلیغ شما افرادی را جذب میکند که کلیک کردهاند، اما آیا لزوما به مشتری یا حتی کاربری که خرید از شما نمیکند شدهاند؟
دلایلی که باعث عدم موفقیت شده میتواند شامل موارد زیر باشد:
- پیشنهاد شما به اندازه کافی برای این کاربران جذاب یا قانع کننده نبوده است.
- صفحه فرود شما جذابیت کافی نداشته یا طوری طراحی شده که پیمایش و نرخ نمایش به خوبی روی آن کار نشده است.
- تبلیغ شما در جای درستی صورت نگرفته و به مخاطب درست معرفی نشده است.
CTR همیشه باید مشاهده شده و در قلب یک کسب و کار به خوبی احساس شود. CTR بالا تنها زمانی مفید است که به شما در رسیدن به اهداف درآمدیتان کمک کند. در غیر این صورت، فقط یک معیار پوچ است که پول نقد شما را میسوزاند.
البته به این معنی نیست که، CTR پایین هرگز خوب نباشد. این نشانه آن است که تبلیغ شما آنطور که انتظار داشتید کار نمیکند و افراد کافی با آن درگیر نیستند. ممکن است از عنوان قانع کننده برای تبلیغ استفاده نکرده باشید یا به صورت کلی مخاطب اشتباهی را در یک بازار هدف اشتباه، هدف قرار داده باشید. صرف نظر از این، CTR پایین به این معنی است که باید تغییر و تحول اساسی در کمپین تبلیغاتی خود ایجاد کنید. لپ کلام اینکه داداچ داری اشتباه میزنی (:
CTR ممکن است مفهوم سادهای به نظر برسد، اما عوامل زیادی روی آن تاثیر دارند. برخی از این عوامل مانند انتخاب کلمات، طراحی و خلاقیت در کنترل شما هستند. اما برخی دیگر مانند شناسایی بازار هدف و مخاطب در کنترل مستقیم شما نیست. که چنین چیزی نشان از متفاوت بودن CTR بین موضوعات مختلف(صنایع و بازار هدف)، بخشها و حتی پلتفرمهای تبلیغاتی دارد.
نرخ CTR خوب چند است؟
همین حالا خیالتان را راحت کنم که نرخ کلیک آنطور که در ظاهر فقط یک عدد ساده است، اما در عین حال پیچیده بوده و هیچ CTR واحد جهانی یا مشخصی برای هدفگذاری وجود ندارد که فکر کنید مثلا نرخ ۳ درصد راضی کننده و نرخ ۷ درصد عالی باشد.
اغلب در مقالات مختلف میبینیم که توصیه شده میانگین CTR را با چیزی در حدود ۲ درصد هدف قرار دهیم. در حالی که این مقدار صرفا تخمین معقول و یک نقطه شروع خوب است، که برای هر مدل کسب و کار و بازار هدفی میتواند شروع تازهای داشته باشد.
در واقع سوال درست این است که از خود بپرسید، CTR خوب برای کسب و کار من چند درصد است؟
بازار هدف و سطح تعامل و درگیری که مخاطبان در صنایع مختلف دارند کاملا متفاوت است. برای همین باید به یک درک CTR استاندارد از صنعت خود برسید. به عبارت دیگر، باید بدانید که میانگین CTR رقبا و بازیگران برتر صنعت شما چقدر است؟ و در نهایت از این میانگین به عنوان یک معیار برای تعیین هدف CTR خوب برای خود استفاده کنید.
بر اساس نظرسنجی که توسط WordStream انجام گرفته، جدول زیر برای برخی صنایع میتواند یک معیار برای شما باشد. در این جدول شاهد میانگین تبلیغات نمایشی و جستجو(موتورهای جستجو) هستیم.
بازار | متوسط CTR جستجو | متوسط CTR نمایش |
---|---|---|
فروشگاههای اینترنتی | ٪۲.۶۹ | ٪۰.۵۱ |
آموزش و تحصیلات | ٪۳.۷۸ | ٪۰.۵۳ |
B2B | ٪۲.۴۱ | ٪۰.۴۶ |
مالی | ٪۲.۹۱ | ٪۰.۵۲ |
سلامت | ٪۳.۲۷ | ٪۰.۵۹ |
فناوری | ٪۲.۰۹ | ٪۰.۳۹ |
گردشگری | ٪۴.۶۸ | ٪۰.۴۷ |
دوستیابی | ٪۶.۰۵ | ٪۰.۷۲ |
مشاور املاک | ٪۳.۷۱ | ٪۱.۰۸ |
نهادهای قانونی و حقوقی | ٪۲.۹۳ | ٪۰.۵۹ |
صنایع | ٪۲.۶۱ | ٪۰.۵۰ |
کالاهای مصرفی | ٪۲.۴۴ | ٪۰.۴۹ |
به میانگین CTR جستجوی 6.05٪ برای دوست یابی، که یکی از بالاترینها در این لیست است، دقت کنید. اگر در یک صنعت B2B قرار دارید و به دنبال 6.05٪ هستید، ممکن است انتظار غیرواقعی باشد. به این دلیل که جایگاه دوستیابی مخاطبان بزرگتر و با انگیزه عاطفی بیشتری دارد که تمایل بیشتری به کلیک روی یک تبلیغ دارند.
آمارهای بالا نشان میدهد که چرا تکیه بر یک استاندارد جهانی برای یافتن CTR خوب هرگز ایده درستی نبوده و مانند آب در هاون کوبیدن است. صنایع مختلف در مناطق مختلف، دارای ویژگیهای منحصربهفردی هستند که نیازمند رفتار مناسب و به کار بردن ظرافتهای خاص خود را دارند که میتواند تاثیر عمیقی بر نرخ کلیک بگذارد.
اینکه کاربر در چه کشوری قرار دارد، مذهب و رفتار فردی وی چگونه است، از چه دستگاهی استفاده میکند، چه دیدگاهی درباره نوع کسب و کار شما دارد، و صدها دلیل ریز و درشت وجود دارند که همینها باعث میشود که باید به دنبال جواب در صنعت کسب و کار خود باشید. اما آن هم یک جوابی که صرفا شما را قانع کند این میانگین CTR را به عنوان یک نقطه شروع در نظر بگیرید.
نحوه دستیابی به نرخ کلیک استاندارد بر اساس موضوع کسب و کار
همانطور که در بالا ذکر کردم، عوامل زیادی بر CTR تاثیر میگذارند که برخی در کنترل و برخی دیگر خارج از کنترل شما هستند. برای بهبود CTR باید روی عواملی که در اختیار شما هستند تمرکز کنید. دو عامل مهم عبارتند از:
جستجو یا تبلیغات نمایشی:
اگر به جدول لیست میانگین CTR در موضوعات مختلف در بالا برگردید و نگاهی داشته باشید، متوجه میشوید که CTR برای تبلیغات جستجو به طور قابل توجهی بالاتر از تبلیغات نمایشی است که ماهیت و تفاوت این دو نوع را مشخص میکند.
تبلیغات جستجو به تبلیغاتی اشاره دارد که در صفحات نتایج موتورهای جستجو یا SERP میبینیم. همه ما روزانه ده ها جستجو از کلمات کلیدی مختلف را داریم که به دنبال یافتن نتیجه درست و کاملا قانع کننده از جستجوی خود هستیم. پس واضح است که روی نتیجهای کلیک خواهیم نمود که عینا نزدیکترین پاسخ به سوال ما بوده و نیازمان را برطرف نماید.
از سوی دیگر، تبلیغات نمایشی، تبلیغات بصری جذابی هستند که هنگام بازدید از وبسایتها یا شبکههای اجتماعی مشاهده میکنیم. لزوما هدف ما این نیست که با پیمایش کردن بین توییتها، مطالب سایتها، یا پستهای فیسبوک و اینستاگرام به دنبال کلیک روی تبلیغات باشیم. بلکه ما با دیدن عناوین و خلاقیتی که روی نوع تبلیغ انجام گرفته است ممکن است وسوسه شده و روی آن کلیک کنیم.
برای همین است که از این مدل تبلیغات بیشتر با هدف برندینگ و کمپینهایی که جنبه معرفی برند را دارند استفاده میشود. حتی در خارج از فضای اینترنت، همچون تبلیغات بیلبوردهای درون شهرها، تبلیغات تلویزیونی و سادهترین نوع تبلیغات نیز شاهد آن هستیم.
ارتباط و انتقال پیام به مخاطب:
این موضوع از مهمترین عواملی است که میتواند CTR شما را بهبود بخشد. تبلیغی که کاملا مرتبط با کلمات کلیدی مورد نظر است، به این معنی است که مخاطبی که آن کلمه کلیدی خاص را جستجو میکند، شانس بیشتری برای دیدن و کلیک روی آن خواهد داشت.
دو جنبه برای ارتباط وجود دارد:
- پیام تبلیغاتی
- کلمات کلیدی هدف
از بین این دو، کلمات کلیدی همانهایی هستند که باید با آن شروع کنید و اصل خلاقیت خود را روی آنها متمرکز کنید. راههای زیادی برای تعیین کلمات کلیدی مناسب برای هدف وجود دارد، از جستجوی کلمات کلیدی SEO گرفته تا تقسیم بندی گروهی از کلیدواژهها بر اساس اولویت که بیشترین تاثیر را در معرفی فعالیت برند و نوع کسب و کار مشما دارند.
لازم است که بر اساس کلمات کلیدی، تبلیغات، تصاویر و روشهای مختلف دیگر خلاقیت به خرج داده و مخاطب را به حدی درگیر کنید که مجبور شود کلیک را انجام داده و به دنبال کشف اطلاعات بیشتری درباره کمپین شما باشد.
و حال میرسیم به پاسخ سوال اصلی تا ببینیم که استفاده از کوتاه کننده لینک زایا، چه تاثیری روی بهبود نرخ CTR برند شما خواهد داشت.
زایا چگونه به بهبود CTR کمک می کند؟
یکی از موثرترین و در عین حال کم توجهترین راهها برای افزایش CTR ظاهر خود URL لینک است. بیشتر پیوندهای موجود در اینترنت مجموعهای طولانی و به ظاهر تصادفی از کلمات یا کاراکترها هستند که خواندن آنها دشوار است. در بیشتر موارد هم نتیجه نحوه کارکرد یک وب سایت هستند؛ مانند زمانی که یک صفحه با استفاده از پارامترهای موجود در URL برای پردازش اطلاعات و دریافت پاسخ از سرور بهره میبرد.
متاسفانه، لینکهای نامفهوم در عصر کلاهبرداریهای آنلاین و وب سایتهای جعلی، برای CTR مضر هستند. کاربران همیشه میخواهند بدانند با کلیک روی یک لینک قرار است سر از کجا در بیاورند(البته در ایران باید از این موضوع فاکتور بگیریم). آنها اگر نتوانند از طریق پارامترهای موجود در یک URL تشخیص دهند که به کجا هدایت خواهند شد، اعتمادشان را از دست داده و اصلا روی آن کلیک نمیکنند.
البته، همیشه نمیتوان نام URL را تغییر داد. به همین دلیل است که کوتاه کننده لینک زایا راه حل بهتری برای شما خواهد بود. شما میتوانید با استفاده از اتصال دامنه شخصی به زایا از یک کوتاه کننده لینک اختصاصی بهره برده و با قرار دادن نزدیکترین کلمات کلیدی در نامک آدرس، برای کاربر مشخص کنید که قرار است به چه صفحهای هدایت شود.
فرض کنید یک صفحه با آدرسی مانند زیر دارید که حاوی فرمی برای دریافت اطلاعات از کاربران است در جشنواره یلدا است و در مقابل چیزی به آنها خواهید داد. این چیز میتواند کد تخفیف یا شرکت در قرعه کشی برای جوایز مختلفی باشد.
http://www.sevenhost.com/pages/campaign/register.php?source=zaya&new_user=true&campaign=7host...
به جای استفاده از این پیوند طولانی که میتواند هم ناخوانا بوده و هم اینکه برای کاربران شما مشکوک به نظر میرسد، زایا به شما کمک میکند که آن را به آدرسی مانند http://7ho.st/YaldaCampaign
که از نظر خوانایی کاملا مشخص است تبدیل کنید.
شما صرفا با یک تغییر ظاهری بسیار ساده در ساختار URL و استفاده از لینکهای مارک دار شده به کاربر کمک کردید که از روی آدرس متوجه کمپین شده و بداند که دقیقا چه خبر است که منجر به اعتماد مخاطب میشود. علاوه بر این، افرادی که با نام برند شما آشنا هستند، فورا آن را شناسایی میکنند و احتمال اینکه روی آن کلیک کنند، بیشتر میشود.
نتیجه چیست؟ کلیکهای تبلیغاتی بیشتری دریافت خواهید کرد و CTR شما افزایش مییابد.
اما موضوع به همین جا ختم نمیشود. زایا به شما کمک میکند که با استفاده از یک لینک کوتاه ایجاد شده، به چیزهای بسیار بیشتر از این هم دسترسی داشته باشید.
ارائه آمار و جزییات کلیک
ابزارهای آمارگیری و ردیابی که زایا به منظور نظارت بر عملکرد پیوندهای کوتاه ساخته شده در اختیارتان قرار میدهد، میتواند به شما کمک کند که به اطلاعات زیر برای تعداد کاربرانی که روی لینک شما کلیک کردند نیز دسترسی داشته باشید:
- موقعیت کاربر
- زبان و کشور
- سیستم عامل و پلتفرم مورد استفاده
- ارجاع دهنده بر اساس موتورها جستجو، شبکههای اجتماعی و سایتها
حال شما میتوانید بر اساس آمار و ارقام ارائه شده در این بخش به مطالعه روی لینکهای خود پرداخته و جزئیاتی از نرخ CTR خود را به دست آورید. ذکر این نکته ضروری است که هنگام ساخت لینک کوتاه، قادر هستید تعیین کنید که پس از به حد نصاب رسیدن تعداد کلیک روی لینک چه اتفاقی برای لینک رخ دهد. لینک منقضی شده یا اینکه کاربر را به آدرس دیگری منتقل کند.
جمع بندی نهایی
بسیاری از بازاریابان برای بهبود CTR روی انتخاب کلمه کلیدی و خرج خلاقیت روی تبلیغات تمرکز میکنند اما URL هایی که قرار است استفاده کنند تا به اطلاعات دقیقتری دست یابند نادیده میگیرند.
حقیقت این است که استفاده از لینک کوتاه یک ابزار ساده و در عین حال بسیار کاربردی است که میتواند افزایش چشمگیر نرخ کلیک کمپینهای شما داشته باشد. خصوصا زمانی که از یک دامنه اختصاصی با کوتاهترین آدرس برای این منظور استفاده کنید.
پیشنهاد میکنم همین حالا یک حساب کاربردی جدید در زایا ایجاد کنید تا ببینید ساخت لینک کوتاه با استفاده از آدرس شخصی چقدر ساده و کاربردی است.